Dessert bij van der Valk Assen

Persoonlijk vind ik het de lekkerste gerecht van een maaltijd het toetje. Heerlijk fris en zoet. Al hoeft een toetje niet altijd zoet te zijn, denk dan bijvoorbeeld aan een kaasplankje. Op zijn tijd vind ik een kaasplankje wel lekker, maar ik kies liever voor een toetje, dessert of nagerecht.  Er zijn veel benamingen voor en ik gebruik meestal zelf het woord toetje. Lekker Nederlands.




Onlangs hebben mijn man en ik onszelf getrakteerd om uit een te gaan. Dit maal niet omdat we even snel wat moesten eten, maar omdat we zin hadden om uit eten te gaan. Vooraf hadden we een championnesoep en als hoofdgerecht een mix grill. Dat is niet echt iets bijzonders, maar op de "dessert" kaart stond een bokkenpootjes dessert, ik ben dol op bokkenpootjes, dus was hier erg benieuwd naar natuurlijk. Wat werden wij verrast! Een heerlijk toetje, maar veel!



Dit dessert is opgebouwd met 2 merengue koekjes, er tussen 3 bollen ijs en ervoor een rijke toef met slagroom. De 3 bollen ijs is een ware verrijking van het dessert. Hoe vaak wij niet meegemaakt hebben, in diverse restaurants, dat er kristallen in ons ijs zat. Dat is zo jammer van het nagerecht.

Dit ijs kwam van bakkerij Gosselaar in Assen en was voorzien van gekarameliseerde sesamzaadjes. Niet een standaard vanille ijs, maar een speciale ijs soort, verrukkelijk! En zeg nou zelf de opmaak is toch ook grandioos?!


Zelf wil ik dit gerecht binnenkort ook eens maken, echter heb ik dan wel wat puntjes wat ik anders zou doen. Zo hebben wij beide de slagroom moeten laten liggen, omdat dit gewoonweg veel te veel was. Persoonlijk zou ik hier een paar doppen van spuiten, zodat de nadruk meer op de bokkenpoot ligt. Ook zou ik de bokkenpoot niet alleen maken van de merengue maar ik zou denk ik toch de amandelmeel wat traditioneel in de bokkenpoot zit er in toevoegen.

Wel vraag ik me dan vervolgens weer af of je de mooie krullen er dan nog wel bij krijgt? Het Gosselaars ijs is geweldig, jammer dat wij er een half uur voor moeten rijden, anders was ik dat zeker gaan ophalen. Met een kleine toevoeging van wat gepureerd en vers fruit zou het voor mij een perfect plaatje zijn.