Citroen jam of te wel lemon curd

We willen graag een citroenboompje bij de ingang van onze kas, nu vind ik ze nogal prijzig en wou ze daarom zelf proberen te kweken. Bij de supermarkt kon ik alleen maar 3 citroenen tegelijk kopen. Maar ja wat doe je met 3 citroen, waarvan je zelf alleen de pitten wilt hebben.



Ik dacht ik maak gewoon een citroen jam, ook wel lemon curd genoemd. Dat dit zo makkelijk was, had ik niet gedacht! Ik heb eerst online gekeken wat ik extra nodig had naast de citroenen die ik al gekocht had. Er staan vele recepten online, maar welke past nou het beste bij mij?

Je kunt de citroen jam op 2 manier maken. De ene manier is au bain marie, dit betekend dat je de kom boven heet water laat hangen. Maar je kunt het ook direct garen door gebruik te maken van een pan. De eerste methode gaf duidelijk mijn voorkeur in de diverse recepten en hier heb ik dan ook gebruik van gemaakt.

Ingrediënten
  • 3 citroenen, raspen en uitpersen
  • 200 gram fijne kristalsuiker
  • 125 gram ongezouten roomboter
  • 2 eieren (geklutst)

Rasp de citroenen en pers ze vervolgens uit met een citruspers. Door de citroenen met een citruspers uit te persen hoef je na afloop niet meer te zeven.

Doe de citroenrasp, citroensap, suiker en roomboter in een kom. Zet de kom op een pan met een laagje kokend water. Laat de ingrediënten in de kom smelten en roer rustig door tot een gladde massa.

Als alle boter is gesmolten voeg je de eieren toe. Nu is het een kwestie van geduld en blijven roeren. Wanneer je niet meer gaat roeren heb je de kans op roerei. Hou af en toe wel even in de gaten of er nog genoeg water in je pannetje zit.

Blijf rustig roeren in de kom terwijl de lemon curd steeds wat dikker wordt. Als de lemon curd de dikte van yoghurt heeft is hij goed. Het duurt ongeveer 20 tot 30 minuten om het gewenste eindresultaat te bereiken.