Composteren

Het is eind 2018 dat ik besluit dat de compostbakken achter uit de tuin weg moeten. Deze wil ik achter in de groente tuin plaatsen, zodat ik niet meer naar achter in onze tuin moet lopen. Ook wil ik dat de compostbakken makkelijk in en uit elkaar zijn te zetten.



Omdat het in januari toch nog rustig is in de tuin, besluit ik hier mee bezig te gaan. Bij de plaatselijke houthandel kan ik gratis aan houten balken komen, gelukkig komen wij hier regelmatig en vertel hem dan ook van mijn plan. Hij vind het geweldig en als ik meer hout nodig ben hoort hij het graag.

Eenmaal thuis heb ik de balken eerst allemaal op dezelfde lengte gezaagd en daarna begin ik met het inkepen van de balken zodat ze mooi blijven liggen. Het is een monniken werk, maar als ik iedere dag een aantal balkjes doe, ben ik al gauw klaar.
   

                                
De compost bak is zo'n meter hoog geworden en deze gaan we dan ook testen dit jaar. Eerst ga ik de goede compost van de oude bult af halen. Deze compost ga ik alvast over de groentetuin verspreiden. De rest, wat nog niet goed verteerd is, gebruik ik als begin van de nieuwe compostbak. De onderzijde van de compost bak blijft open, dit omdat de dieren die in de grond zitten makkelijk bij mijn niet verteerde spullen kunnen komen. De houten bak heb ik op 4 tegels gezet, zodat hij niet kan gaan rotten, bij vochtig weer. 

Nu is het wachten op de wormen, kevers en torren die onze tuinafval omgaan zetten naar een goede compost. En nu ben je vast nieuwsgierig wat ik met de oude compost plaats ga doen? Die ga ik ombouwen naar een boten huis, want de plek ligt vlak bij het water en nu ligt de boot in weer en wind.