Feestelijke frambozen verjaardagstaart

De verjaardag van onze zoon werd dit jaar in jungle thema gehouden. Via internet hebben we allerlei decoratie gekocht met het thema jungle. Daarna ging ik mij verdiepen in wat voor taart we zouden doen. Aangezien ik 4 jaar een eigen bedrijf in gebak heb gehad wou ik dit natuurlijk zelf doen. Even heb ik getwijfeld of ik een slagroomtaart wou doen met wat wilde dieren erop, maar nee. Dat kun je je kind niet aan doen vonden mijn man en ik.




Wat is er nou bijzonderder dan een taart maken voor je eigen zoon of dochter. Hieronder ga ik een uitleg geven hoe is de taart bedacht heb en hoe ik heb uiteindelijk heb gevuld. Het thema jungle was duidelijk en ik zou dan ook wat dieren gaan boetseren. Na veel filmpjes gekeken te hebben op internet ben ik zelf aan de slag gegaan met fondant.


Vulling
Omdat fondant bestaat uit pure suiker en je daar enorm vol van kan raken, wou ik de taart fris houden. Nu kun je diverse frisse smaken kiezen en wij zijn nu voor framboos gegaan, ook omdat onze zoon daar erg dol op is. De framboos hebben wij gecombineerd met limoen en pure chocolade.
Achteraf kan ik nu wel zeggen dat de taart enorm lekker is, maar ondanks dat, heb je toch aan een klein stukje genoeg.


Frambozen crème
Als vulling van de taart is een frambozen crème gebruikt. Het is een frisse crème die heerlijk bij het biscuit smaakt.


Recept
- 750 gram frambozen
- 150 gram suiker
- 90 gram bloem
- 6 eidooiers
- 750 gram boter
- 180 gram poedersuiker

Bereiding
- Meng de frambozen, suiker, bloem en eidooier met elkaar.
- Verwarm dit mengel op het fornuis zodat de bloem kan garen.
- Haal het vervolgens van het fornuis en laat het afkoelen in de koeling.
- Meng de boter en poedersuiker gedurende 10 minuten met de mixer.
- Voeg bij de frambozen crème bij de boter crème en mix dit goed door.
- De crème is nu klaar om je taart te vullen of om bijvoorbeeld cup cakes te decoreren.

Frambozen gelei
De frambozen gelei is als laag tussen de crème verwerkt zodat je niet je mond vol heb met alleen met crème. De gelei is gemaakt van pure frambozen, maar mocht je dit niet hebben kun je ook voor jam gaan.


Recept
- 750 gram frambozen
- 250 gram water
- 150 gram suiker
- 12 blaadjes gelatine

Bereiding
- Week de 12 gelatine blaadjes in koud water.
- Verwarm de frambozen, het water en de suiker op het fornuis tot het kookt.
- Haal de pan met het frambozen mengsel van het fornuis.
- Voeg de gelatine blaadjes aan het frambozen mengsel toe.
- Stort de gelei in een springvorm en vries de gelei in.

Biscuit
De biscuit is de basis van je taart. Een heerlijk luchtig biscuit met een vleugje limoen. Dat was echt hemels. Limoen en framboos vullen elkaar zeer goed aan in smaak. Omdat de taart luchtig moest blijven is er voor gekozen om limoen toe te voegen.


Recept
- 540 gram suiker
- 450 gram bloem
- 180 gram afgekoelde gesmolten boter
- 90 gram maïzena
- 18 eieren
- 6 limoenen

Bereiding
- Mix de eieren met de suiker en limoenen luchtig in 10 minuten.
- Meng de bloem en het maïzena door het ei mengsel.
- Schep de afgekoelde gesmolten boter door het beslag.
- Stort het beslag in een bakvorm
- Bak het biscuit op 155 graden in 60 minuten gaar.

Amandelkoek bodem
Om ook een krokante laag toe te voegen aan de taart is er gekozen voor een amandel bodem. De amandel bodem kun je bestrijken met chocolade. Dit is een heerlijke toevoeging en zal ik ook vaker laten zien in mijn taarten.


Recept
- 300 gram chocolade
- 200 gram eiwit
- 224 gram suiker
- 176 gram gemalen amandelen
- 76 gram poedersuiker
- 40 gram bloem
- 1 gram zout

Bereiding
- Mix de eiwitten luchtig met de suiker en het zout.
- Schep de gemalen amandelen, bloem en poedersuiker door de luchtig geslagen eiwitten.
- Schep het beslag op bakpapier.
- Bak de amandel bodem in 20 minuten gaar op 180 graden.
- Laat de bodem afkoelen op een rooster
- Bestrijk de amandel bodem met gesmolten pure chocolade

Opbouwen
Nu staan alle losse lagen klaar en kun je beginnen met de opbouw van de taart. Begin met wat crème op de cakedrum te doen en daarna leg je de eerste laag biscuit erop. Hierna druk je de amandelbodem in de crème en vervolgens smeer je de bodem weer af met crème. De volgende laag bestond uit crème en gelei. Vervolgens smeer je de taart af en laat hem opstijven in de koelkast.


Als de taart goed gekoeld is kun je hem bekleden met fondant en de decoratie die je vooraf al klaar had staan. Daarna zet je de taart weer in de koeling om de houdbaarheid te behouden. De taart haal je ruim een uur voor het aansnijden uit de koeling en laat je op temperatuur komen in de woonkamer. Crème uit de koeling is minder smaakvol dan crème wat op woonkamer temperatuur is.