Kippenhok


Onlangs waren we op visite bij mijn schoonzusje en zwager. Zij hebben kippen en ons oog viel op de Wyandotte kippen welke zij los op het erf hebben lopen. Wat leek dat gezellig, het toeval wil dat zij er net kuikens bij hadden en mijn zwager bood aan dat wij wel enkele kuikens mochten om te kijken of dat kippen daadwerkelijk wat voor ons was. Dit klonk ons goed in de oren en we zijn gaan denken over en kippenhok en alles wat er bij kwam. Al snel kwamen we er achter dat dit nog een hele klus ging worden.




We waren er al snel uit dat het kippenhok in het model van ons houthok moest worden. Ons houthok heeft de vorm van 3 huisjes. Uiteindelijk was het voor mijn vader duidelijk hoe we het wouden en heeft hij een tekening gemaakt. Daarna hebben we het hout opgehaald bij de plaatselijke houthandel en konden mijn vader en ik beginnen met bouwen. Alles werd in secties gemaakt zodat we het makkelijk konden vervoeren naar ons huis.



Ondertussen heb ik samen met mijn man een fundering van beton gemaakt, dit hebben we gemaakt van trottoir banden van 10x20x100 cm. Enorm zwaar maar waarschijnlijk roofdier proof. Onze buurman gaf nog als tip dat het wellicht handig was om wegenbouwdoek op de bodem te doen en hier dan fijn zand op te doen i.v.m. het nemen van een zandbad. Deze tip hebben we aangenomen en uitgevoerd.



Daar was ons casco kippenhok dan. Nu was het mijn taak om hem af te timmeren. Er moest nog een loopplank, dak, zitstok en legnest in. Daarbij moest ik uitgaan zoeken wat kippen lekker vonden om te eten en welk nestmateriaal ik het beste kon gebruiken. Uiteindelijk vond ik het hok kaal en er miste wat, samen hebben we een avond naar het hok zitten te kijken en hebben we besloten om nog windveren aan te brengen. Dit was een goed idee, want nu was ik wel tevreden en konden de kippen komen.


Binnenkort volgt een blog over hoe het gaat met de kippen.